Białko w diecie sportowca

Regularnie uprawiasz sport i zastanawiasz się jak jakość produktów które spożywasz na co dzień, powinna przekładać się na rodzaj aktywności którą wybrałaś? Dieta osoby która uprawia sport rekreacyjnie, diametralnie różni się od diety zawodowego sportowca. Na uwagę z pewnością zasługuje białko, które jak wiemy odgrywa znaczącą rolę w codziennych posiłkach u osób aktywnych fizycznie. U osób zajmujących się sportem na co dzień kontrolę nad jadłospisem często przejmuje wykwalifikowany dietetyk, przez co nie muszą martwić się o ewentualne niedobory składników odżywczych. Co więc powinno się jeść, aby podaż białka nie była na wyrost i spełniała swoją odżywczą rolę?

Przede wszystkim musisz widzieć, że zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko wzrasta wraz z rodzajem aktywności fizycznej skierowanej na trening siłowy czy budującej masę mięśniową. Dlatego też, jeśli biegasz kilka razy w tygodniu lub regularnie jeździsz na rowerze, Twoje zapotrzebowanie na białko nie będzie tak wysokie jak osoby ćwiczącej na wolnych ciężarach. Odpowiednia ilość białka w jadłospisie, to nie tylko zapewnienie sobie odpowiedniego poziomu energii podczas treningu, ale również ochrona przed ewentualnymi kontuzjami. Jeśli więc regularnie ćwicząc nie zadbamy o prawidłowy poziom białka, nasze mięśnie nie będą się regenerować tak, jakbyśmy tego oczekiwali.Białko w diecie sportowca

NAJLEPSZE ŹRÓDŁA BIAŁKA NA CO DZIEŃ

Jeśli więc obawiasz się, że Twoja aktywność fizyczna wymaga zwiększenia spożycia białka, być może dobrym pomysłem będzie wybranie się do dietetyka, który pomoże Ci dobrać odpowiedni dla Ciebie jadłospis i ustalić najlepsze źródła pełnowartościowego białka? Do najlepszych można zaliczyć: chude mięso, jaja, przetwory mleczne czy rośliny strączkowe o których nie można zapominać w tygodniowej diecie w ogóle. Wiele osób nie tylko poza domem jest skłonna suplementować się białkowymi odżywkami, by mieć pewność, że podaż białka jest na odpowiednim poziomie. Dobrze jest spożywać tego typu mieszanki również po konsultacji z dietetykiem czy odpowiednio przeszkolonym trenerem personalnym, by mieć pewność, że odżywka białkowa jest nam koniecznie potrzebna.NAJLEPSZE ŹRÓDŁA BIAŁKA NA CO DZIEŃ

POTRENINGOWE PRZEKĄSKI DANIA GŁÓWNE

Na co dzień łatwo przygotować lekkostrawny i pożywny posiłek, który dodatkowo będzie dobrym źródłem pełnowartościowego białka. Jeśli lubisz mięso, wołowina czy grillowana pierś z kurczaka to dobry wybór, zwłaszcza jeśli przygotujesz ją ze świeżymi warzywami z dodatkiem ryżu. Dla sympatyków ryb, odpowiedni jest łosoś lub tuńczyk. Wykorzystaj do posiłku brokuły, fasolkę komosę ryżową czy szpinak, które również są dobrym źródłem białka którego potrzebujesz. Co z jednak z potreningowymi przekąskami, które przydają się zwłaszcza podczas długiej drogi do domu czy są dodatkowym źródłem energii podczas mocno zajętego dnia? Są dobrym pomysłem, zwłaszcza jeśli zwracamy uwagę na skład lub wykonany je sami w domowym zaciszu.

Awokado, banany, orzechy czy płatki owsiane to Twoi sprzymierzeńcy, a ze znalezieniem prostego w wykonaniu przepisu nie powinnaś mieć problemu. Owocowy shake czy batoniki z masłem orzechowym to tylko niektóre ze smacznych propozycji. Na uwagę zasługują również przetwory mleczne, np.: serek wiejski, który łatwo wzbogacisz dodatkiem ulubionego owocu, bakaliami czy pomidorem i szczypiorkiem, oraz energetyczne koktajle, które dodadzą Ci energii. Pamiętaj jednak, że zarówno niedostateczna jak i zawyżona podaż białka w diecie może nieść za sobą negatywne konsekwencje. Dlatego też uważnie się odżywiaj i pytaj, jeśli tylko masz jakiekolwiek wątpliwości.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here